Is WhatsApp social media of niet?


blog zulutions social media Whatsapp online marketing almereOok dit jaar is WhatsApp het meest populaire social media platform in Nederland. “Huh, social media platform? Maar Whatsapp valt toch toch niet onder social media?” Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Waarom is het voor veel gebruikers duidelijk social media maar voor een aantal niet? Wat maakt Whatsapp anders?

De evolutie van WhatsApp

Laten wij even bij het begin beginnen. Ik ben lange tijd gefrustreerd geweest. Nee jaloers eigenlijk. Wat u zich misschien niet kunt herinneren, ikke dus duidelijk wel, is dat Whatsapp in eerste instantie alleen beschikbaar was voor de Iphone. De andere besturingssystemen volgden later pas. Gelukkig is dit nu anders en is deze “cross-platform-berichtendienst voor smartphones en computers” (Bron: Wikipedia) ook voor mijn eigen Android smartphone beschikbaar. Wij lopen echter wel bij elke update achter. (ik zeg niets)
Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan een miljard actieve gebruikers, aldus WhatsApp. Waar het eerst een app was om tekstberichten naar bekenden te sturen, is het nu booming en lijkt bijna alles mogelijk, of het zit in de pijplijn. WhatsApp evolueert evenals alle overige social media platforms. Daar zie ik dus geen verschil.

Waarom is WhatsApp wel of geen social media?

Even verder kijken dan mijn neus lang is. Mijn gevoel zegt dat het wél onder social media valt, maar dat is omdat ik weet wat de ambitieuze plannen WhatsApp zijn. Ik begrijp echter ook wel dat Whatsapp net even anders is dan de rest.

  1. WhatsApp is niet openbaar maar content wordt privé gedeeld met alleen door u geselecteerde gebruikers.
  2. Moderatie vanuit een derde partij speelt nauwelijks een rol bij WhatsApp. Men kan alles met elkaar delen, zonder censuur.
  3. WhatsApp kan gezien worden als een vervolg van sms’en.
  4. Als men kijkt naar de definitie van social media, dan voldoet WhatsApp strikt gezien niet aan alle vereisten om te vallen onder de noemer social media.

De tegenargumenten zijn als volgt:

  1. WhatsApp is wel openbaar, omdat men bekenden hun profielfoto en status kan bekijken op basis van een telefoonnummer. De content die onderling wordt verzonden, is wel privé tot zekere hoogte.
  2. Privé kan men op andere social media platforms ook van alles delen. Moderatie vanuit een derde partij speelt ook daar nauwelijks een rol. Bovendien is er ook een spam knop aan Whatsapp toegevoegd waarmee de derde partij kan worden genotificeerd indien er sprake is van misbruik van het platform. Daarin zit er dus geen verschil ten opzichte van de andere social media platforms.
  3. Zo kan men iedere evolutie benaderen. Een auto kwam na paard en koets, maar heet ook gewoon een auto en geen verlengstuk van. Daarnaast kan men veel meer verschillende type content verzenden dan bij sms mogelijk is.
  4. Het is onduidelijk wie de term social media voor het eerst gebruikte en de definities lopen uiteen. Soms valt WhatsApp er wel onder, soms niet. Het ligt aan naar welke definitie wordt gerefereerd.

Een blik in de toekomst met Whatsapp for business

Heeft u wel eens een gechat met een medewerker van een bedrijf? Niet zo lang terug was het populair om bijvoorbeeld via Twitter een openbaar bericht te versturen naar een willekeurig bedrijf en dan nam één van de medewerkers van de klantenservice dit op. Ik kan mij echter voorstellen dat bedrijven niet altijd even blij zijn met de openbare berichten die zij ontvingen. Tegenwoordig gaat het anders. De optie live chats met de klantenservice staat nog in de kinderschoenen maar met de komst van WhatsApp for business zal er veel veranderen.
Stelt u zich dit eens voor. Van eenzijdige gaan wij naar wederzijdse communicatie. Wij kunnen als gebruiker contact leggen met een bedrijf, maar andersom zij ook met ons. Pushmeldingen vanuit een bedrijf zullen vast volgen. Een notificatie via Whatsapp als uw auto klaar is bij de garage maar ook onpersoonlijke berichten, ja ik noem het maar spam, zullen niet ontbreken. Kunt u zich voorstellen als u een notificatie krijgt van een onbetaalde factuur en zegt die heb ik niet gelezen. Oh nee, de blauwe vinkjes…
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd. Ook wat de kosten betreft. WhatsApp advertenties waarop wij ook openbaar kunnen reageren? Wat staat ons nog te wachten? Het klinkt en ruikt als social media, of niet soms?

(Oh, u kunt deze blog overigens ook via WhatsApp delen met al uw vrienden, familie, kennissen, buren, collega’s, klanten… Druk op het blauwe kruisje, more, druk op het Whatsapp logo en delen maar.)

Sharing is good, and with digital technology, sharing is easy. – Richard Stallman

 

Share