Spam, een oneindig verhaal


zulutions online marketing Almere blog SPAM email marketing malware phishing cryptoware

Mijn werkdag begint met het openen van Outlook en misschien moet ik dat niet meer doen. Ik ontvang de laatste tijd namelijk heel veel hinderlijke spam. Dat betekent dat er elke dag mails naar de junkbox gaan, adressen worden gemarkeerd als spam en verzenders worden geblokkeerd en dan kan ik eindelijk de persoonlijke mails die er echt toe doen lezen en beantwoorden. Dit ritueel ben ik zat. Zo wil ik mijn dag niet beginnen maar het is inmiddels normaal geworden.

Wij moeten ons tegen spam weren en maatregelen treffen, maar is dit geen oneindig verhaal? Kunnen wij alle spam weren? Of wordt het tijd voor een andere oplossing? Kunnen wij dit nog zelf oplossen?

Spam is de normaalste zaak van de wereld

In 1971 verstuurde Ray Tomlinson de allereerste email. Ik denk niet dat hij had kunnen voorzien dat spam zich zo zou ontwikkelen en dat nu nieuwe vormen zoals phishing, malware en ransomware een grote rol spelen in ons dagelijks leven. Het is de normaalste zaak van de wereld geworden. Het doet mij bijna terugverlangen naar de tijd dat wij ons slechts druk maakten om de hoeveelheid spam. Ik vind het zelf verwarrend worden wat er allemaal op de loer ligt en daarom een korte uitleg. Wellicht ziet u door de bomen het bos ook al lang niet meer:

  • Malware, malicious software, is een verzamelnaam voor schadelijke en ongewenste software. Deze software heeft als doel: uw privacy schenden, schade aan uw computer aanbrengen of de normale werking van uw computer verstoren.
  • Cryptoware/ Ransomware/ Gijzelsoftware is een type malware, ofwel kwaadaardige software, die een computer blokkeert of bestanden versleutelt. Pas als je losgeld (ransom) betaalt zou je de computer of de bestanden weer kunnen gebruiken.
  • Phishing is het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien.

Bron: Wikipedia, oktober 2017

What does this button do

Er is zoveel wat mis kan gaan en ook ik ben er wel eens ingetuind. Zo wilde ik overstappen op een zakelijke mobiel abonnement en had net contact gehad met bewuste provider. Ik open mijn mail omdat ik een bevestiging zou ontvangen en prompt zie ik daar inderdaad een mail vanuit die provider. Daar stond echter een heel ander bedrag in, veel hoger, dan mij telefonisch was meegedeeld. En zonder goed te kijken, klikte ik op een button in de e-mail. Op dat moment kwam de echte mail van de provider binnen en viel het kwartje. Ik was erin geluisd en het ging om phishing.

Gelukkig heb ik al een tijd contact met een bedrijf wat hierbij kan helpen en ik heb hen meteen ingeschakeld. Ik moest mijn laptop, mijn geliefde Toshi, afstaan en kon een aantal dagen niet thuis werken omdat ook daar het virus mogelijk schade had aangericht. Zucht. Via het eerder genoemde bedrijf heb ik toen een extra pakket aangeschaft wat mij voortaan zou beschermen tegen het gros van zulke mails. Maar helaas zitten ook internetcriminelen niet stil en de kans bestaat dus nog steeds dat ik ook weer een doelwit word.

Hoe lossen wij het spam probleem op?

In mijn geval moest ik het zelf oplossen. Het kostte mij tijd en geld en zorgde voor veel onnodige frustratie omdat mijn werkzaamheden door zo een domme click eronder leden. Ik heb dit uiteraard gemeld bij de provider maar zij konden helaas niets voor mij betekenen. Ik draaide dus ook op voor alle onkosten en geleden schade.

Was er misschien een manier om dit probleem anders aan te pakken waarbij niet ík maar de boosdoener voor een oplossing moest zorgen? Vroeger was er de (OPTA) Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. OPTA hield toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van post en elektronische communicatiediensten  en viel onder het ministerie van Economische Zaken. Nu kunnen ondernemers in sommige gevallen contact opnemen met de De Autoriteit Consument & Markt (ACM),  een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor consumenten en bedrijven. ACM houdt toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht. Met als doel een gelijk speelveld met bedrijven die zich aan de regels houden, en goedgeïnformeerde consumenten die voor hun recht opkomen. ACM is op 1 april 2013 ontstaan door een fusie van de Consumentenautoriteit, Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).

Bron: ACM, oktober 2017

Echter, is het voor ACM, evenals het voor OPTA was, heel moeilijk om individuele klachten op te pakken. Zij kunnen pas in actie komen als wij veelvuldig (anoniem) tips geven en vooraf contact opnemen met ConsuWijzer. Dit is echter geen garantie dat de door u geleden schade wordt vergoed! U zult zelf moeten investeren in uw eigen online veiligheid. En ik slaak weer een diepe zucht. Was er maar iemand die hier een oplossing voor had, maar wist u dat er nog steeds gesteggel is over wat de correcte definitie van spam is? Moet ik weer zuchten…

If you define the problem correctly, you almost have the solution – Steve Jobs

 

 

Share