Hypes en trends


Online marketing is aan verandering onderhevig. Er ontstaan met regelmaat nieuwe hypes waarvan sommige zich tot trends ontwikkelen. U vraagt zich waarschijnlijk constant af welke hypes en trends te volgen. Waar doet u aan mee en welke hype of trend is niet aan u besteed? Die constante afweging van wel of niet meedoen, ervaar ook ik. Net als u probeer ik een passende marketingstrategie te bedenken waarbij ik rekening houd met wat ‘hip’ is. Ik volg niet blind, maar ik kijk wat passend is voor zulutions en sla hier niet in door.

Hypes versus trends

De Van Dale omschrijft een hype als: “iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt“. Een trend duurt langer, het bereikt een groter publiek en meer doen eraan mee. Een trend ontwikkelt zich en is van tevoren niet of nauwelijks te voorspellen. Als u er tijdig bij bent, kunt u flink profiteren van het volgen van trends. Tegenwoordig wordt elke hype echter als trend bestempeld. Vaak rennen wij er als kippen zonder kop achteraan en dat gaat uiteraard gepaard met ondoordachte beslissingen, investeringen die achteraf niets opleveren en gebrek aan originaliteit. Wanneer moet u dan inhaken en besluiten een trend te volgen? Ondanks wat u hoort en leest, is dit niet gemakkelijk. Ik kan u ook niet aangeven wat wel en niet te doen. Er komt een klein beetje giswerk aan te pas. Ik kan bijvoorbeeld niet voorspellen hoe lang Facebook nog populair blijft maar door alle advertenties vinden jongeren het schijnbaar minder interessant. Twitter zou al dood moeten zijn maar jaren later maakt men nog steeds gebruik van een marketing tool die toch al een aantal maal begraven had moeten zijn. Facebook is ook op sterven na dood, aldus dezelfde critici. Ervaart u dit ook zo?
Wat is nu waar? Ziet u door de bomen ook het bos soms niet meer? Wat wellicht helpt is, dat wij allemaal in hetzelfde schuitje zitten en achteraf kunnen zeggen wat een trend was. Moeten wij ons er dan nú zo druk om maken of meer onze eigen weg volgen?

Something old, something new – Something borrowed, something blue

Kent u de term “content marketing”? Dit is geen hype maar een trend, ook al lijkt het ineens populair en komt u het overal tegen. Het bestaat al ruim 80 jaar maar heeft een aantal keer anders geheten (brand publishing, storytelling, owned media, inbound marketing en ga zo maar door). Dus denkt u een gat in de markt te hebben gevonden, think again. Wat niet betekent dat u content marketing vermijdt. Ook in dit geval moet u goed nadenken over hoe het past binnen uw eigen strategie. Wij online marketeers maken het u ook niet gemakkelijk en houden deze ontwikkelingen zelf in stand en creëren ze zelfs, als ik zo vrij mag zijn. Het werkt vaak in ons nadeel want nu eist iedereen content marketing. Tja, moet ik dan aangeven dat u hier al mee bezig bent? Wat kan ik beginnen tegen een groep andere marketeers die erbij zweren alsof het iets geheel nieuws is? Maar ook SEA. De houding is, als het maar vaak wordt genoemd, dat het wel goed moet zijn. Nou, dan moet u er maar aan meedoen he?! Nee, dat hoeft niet. U kunt eruit halen wat voor u werkt en dit verder ontwikkelen. U moet zich ook niet geheel afsluiten van hypes en trends zoals SEA. Immers, een hype kan achteraf nog uitgroeien tot een trend. Een tweet zonder hashtags is haast ondenkbaar. Vorig jaar kreeg ik toch van een klant te horen dat een tweet best zonder kan. Ja dat kan, alles kan. Maar haalt u er dan het meeste uit? Nee, dus waarom plaatst u dan überhaupt? U kunt gerust uw eigen weg hierin volgen, het is geen mening maar een feit dat hashtags uw bereik buiten uw eigen volgers vergroten. Soms is het goed om te volgen, kunt u het nog volgen?

Goede koffie, goede muziek

Mijn vak, online marketing, is simpel. Zo simpel dat iedereen het kan. Althans, dat gevoel krijg ik als ik word geconfronteerd met andere bureaus die dit uitstralen maar ook uitspreken. Leer bloggen in een dag! Word een SEA expert, volg onze workshop! Op tv zag ik zelfs een reclame langs flitsen waarin duidelijk gezegd werd dat iedereen een goede website kan bouwen. Goede muziek en een lekker bakkie pleur zijn afdoende. Goh, al die jaren studie en ervaring van mijn website guru waren voor niets. Wat een tijdverspilling. Of speelt er wat anders?
Tegenwoordig kan men alles online opzoeken en daardoor wordt een heleboel onnodig. Zo ervaren veel online marketeers dit. Hun werk kan door een leek worden uitgevoerd door de komst van instructiefilms op youtube, online artikelen, seminars, webinars and what not. Uiteraard heb ik daar een andere mening over. Ik kan mij verdiepen in een anders vakgebied maar de jarenlange ervaring, de basiskennis, maar ook expertise, het begrijpen van logische verbanden en in staat zijn deze te leggen. Dit kan u niet in een (spoed)cursus worden aangeleerd. Ik word niet na een cursus fotografie professioneel fotograaf. Veel fotografen doen dit echter exact op die manier en zij staan door SEA bovenaan. Hoe onderscheidt men die van de “echte”? Ditzelfde geldt nu ook binnen online marketing. Iedereen kan het zelf en wij vinden onszelf allemaal expert. Maar, zijn wij dit ook? Ik ben geen SEA expert, maar van SEO weet ik veel omdat het mij interesseert, ik het begrijp en er al jaren werk van maak de juiste trends te volgen. Ik blijf mij hierin verdiepen en heb het begin meegemaakt en zie de voortgang. SEO lijkt heel simpel als ik bepaalde tips lees. Een vraag, staat u bovenaan in Google met behulp van deze tips? De schreeuwerige koppen boven artikelen over SEO garanderen u dit toch? Ik lees mij ook niet in en ga dan zelf knutselen aan pijpleidingen als ik een grote lekkage constateer. Ik bel een loodgieter. Die kan het vaak toch net ietsje sneller en beter repareren, weet ik uit ervaring. En ik heb er geen omkijken naar. Ik klus niet graag en besef dat ik het niet kan, dus laat ik het over aan de expert. Zo krijg ik ook het gewenste resultaat. Durft u de touwtjes uit handen te geven?

Schoenmaker houd je bij je leest

U moet kritisch blijven. Ook wat betreft de kwaliteit van online marketing bureaus. U kunt helaas niet alles zelf. Zelfs social media accounts opzetten, vergt enige kennis en ervaring. Toch doen veel bedrijven dit zelf. Bloggen en vloggen? Heel populair en erg nuttig. Beide kunnen u veel opleveren. Onthoud wel, schrijven is een vak. U leert dit niet in een uurtje of twee of met behulp van een tiental tips. Een blog is een tekstsoort waar men juist extra kritisch naar moet kijken. Taalbeheersing speelt een rol, (online) leesbaarheid, opbouw en plaatsing van een tekst, de stijl, het tekstdoel, de bronvermelding en SEO en en en en. Zo kan ik nog even doorgaan, Ik weet wel iets van mijn boekhouding (al aardig wat gelukkig), maar het echte werk laat ik aan mijn boekhouder IJsselmere over. Ligt schrijven u niet of twijfelt u aan uw schrijfkunsten? Schakel dan alstublieft een expert in! Laat uw teksten in ieder geval door een expert nalezen.
En wat betreft vloggen, ook dit kunt u zelf oppakken en zien waar het schip strandt. Mijn advies is echter vooraf te brainstormen met een aantal geslaagde vloggers om zo tot een passende, goed doordachte strategie te komen. Sla in ieder geval de expert niet over in uw proces.

Moet u álle hypes overslaan en alleen trends volgen? Welnee, het is een kwestie van kritisch kijken of iets bij u past. Wij maken ons hele leven al afwegingen en kiezen daarin onze eigen weg. Bij online marketing lijkt het echter alsof wij alles volgen in de hoop dat iets een trend wordt. Er is niet veel nieuws te bedenken, maar is dit ook nodig? Wij kunnen er wel een mooi naampje aan geven, maar de essentie is en blijft dat de strategie passend moet zijn. Voor u en uw doelgroep. Dit klinkt misschien vaag, maar vat het anders op. Het biedt u een scala van mogelijkheden en wegen die wij samen kunnen bewandelen. Tips en trucs zijn heel populair dus eindig ik ook weer met een handige. Fouten maken mag. Lever niet in op creativiteit uit angst het verkeerde te doen. Als volgen niet werkt voor u, start dan een nieuwe trend. Quitting is not an option!

I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work – Thomas A. Edison

 

Share